dimecres, 18 d’abril del 2012

"El talent de la joventut" - Concert de la JONC a L'Auditori de Barcelona

El dimarts, 17 d'abril, a les 21h, a la Sala 1 de L'Auditori de Barcelona, la JONC (Jove Orquestra Nacional de Catalunya) va celebrar el concert de cloenda del 53è encontre; un stage que s'ha dut a terme durant la Setmana Santa a la ciutat de Barcelona. El concert, titulat "El talent de la joventut" s'emmarcava dins la temporada 2011-2012 de concerts de l'OBC.

Al concert es va interpretar "El rapte de les sabines", de Manuel Blancafort, el "Concert per a violí i orquestra núm. 2" i "El mandarí meravellós, op. 19. Suite" de Béla Bartók. L'orquestra ha treballat sota la direcció de Manel Valdivieso i ha tingut el privilegi de comptar amb la violinista Helena Satué.

A continuació, us escric les notes del programa de l'obra "El mandarí meravellós, op. 19. Suite", de Béla Bartók:

El mandarí meravellós és una obra pensada -inicialment- com a ballet, però que s'ha prodigat més en la versió de suite orquestral. Tot just acabada la Primera Guerra Mundial (1918), Bartók va transformar en música la ràbia, la impotència i l'angoixa que havia viscut durant la primera guerra mundial. Aquesta necessitat d'expressió -compartida en aquell moment per nombrosos artistes- va adquirir forma en un ballet-pantomima amb dobles sentits, denúncia social, erotisme i sàtira. La versió escènica de l'obra va ser censurada i, finalment, prohibida, però Bartók en va fer una suite per a orquestra gràcies a la qual coneixem aquesta música que, sovint, s'ha comparat amb La consagració de Stravinsky per la contundència, pel treball rítmic innovador i per la riquíssima i original instrumentació.
L'argument parla de tres malfactors que obliguen una noia a seduir homes i així ells els poden robar tot el que duen al damunt. Després d'un parell d'intents frustrats (els clients són més pobres que les rates) apareix un ric mandarí de l'Orient llunyà. La dansa de seducció posa l'erotisme en primer pla; els lladres cauen sobre el mandarí l'escanyen i l'apunyalen, però aguanta amb vida fins que la noia l'abraça. Cal dir que, a la suite orquestral, la música acaba just abans de l'assassinat. La crítica publicada l'endemà de l'estrena a Colònia l'any 1926 deia: "La commoció que va esclatar a l'auditori i la trama repugnant van fer que les primeres fileres quedessin buides abans del final [...] d'aquesta obra inferior (per dir-ho suaument). L'estrena d'aquesta obra bartokiana de prostituta i proxeneta amb soroll orquestral hauria acabat amb un refús calmat i silenciós si alguns no haguessin demanat amb aplaudiments i crits la presència de l'autor, intentant transformar l'incontestable fracàs en un èxit".


Podeu descarregar-vos tot el programa de mà del concert amb .pdf, clicant aquí.

Finalment, aquí teniu un vídeo-reportatge sobre la tasca de la JONC dins el 53è encontre.


Ha estat un plaer poder compartir aquest encontre i els dos concerts amb tots els músics i l'staff de la JONC. Fins la propera companys!

Salut!